Det är synd men det är också en sanning att man utsätts för en del bluff och båg som företagare. En metod som bluffmakarna använder är att skicka ut fakturor för saker som varken levererats eller beställt. Enligt branschorganisationen Svensk Handel kostar detta mygel svenska företagare upp till 1,2 miljarder kronor per år. De främsta offren för denna typ av fusk är de mindre företagarna som inte har lika bra processer eller juridiska kunskap som större företag. Nedan är en kort guide till hur du bör agera om du fått en bluffaktura.
Ett av problemen är att bluffmakarna skickar inkassokrav som lätt skrämmer upp företagarna som tar hellre betalar än att tar striden. Det du ska göra är att bestrida fakturan. På så sätt måste de som skickat fakturan ta problemet till domstol för att få pengarna de kräver. Något som bluffmakarna helst undviker. Enklast är att skriva på fakturan att ”jag bestrider denna faktura” så har du ryggen fri. För säkerhetens skull ta gärna ett foto eller scanna fakturan innan du skickar den. Fortsätter bluffmakarna skicka inkassokrav eller liknande referera bara till samma argument. Att du bestrider fakturan. Med andra ord. Bli inte orolig i onödan och betala bara för att få problemet ur världen.