Mag Interactive har meddelat att de köper upp frågesportsföretaget Primetime för 20 miljoner kronor. Alla aktier i mediebolaget Sventertainment, där Primetime ingår, köps av Mag Interactive. Primetime kommer fortsättningsvis att vara ett eget företag i koncernen och behålla sin nuvarande styrelse. När nyheten kom ökade företagets aktie med 9 procent.
Primetimes framgångssaga har gått snabbt
Primetime startades 2018 och som mest spelade dagligen runt 100 000 svenskar den populära livesända frågesporten i Primetimes app. Under sommaren 2019 gick riskkapitalister in med 15 miljoner i bolaget för att snabba på den planerade expansionen utomlands. Sedan dess har det varit lite mer nedgångar än uppgångar för företaget, inte minst när två av grundarna – Petter Borggård och Tomas Jämtbäck – lämnade företaget, utbetalningarna i Finland drabbades av problem och satsningen i Polen gick stöpet.
Primetimes livesändning intresserade de nya ägarna
Primetime har köpts upp av Mag Interactive som ser företaget som ett bra komplement till deras spel Quizkampen som når ut till 1 miljon spelare. De menar att synergierna mellan de två spelen kommer att ge spelarna möjlighet till en ännu bättre upplevelse. Förhoppningarna är att kunna dra nytta av att ha båda spelen inom samma företag. Det var främst livesändningen varje kväll klockan 20.00 som väckte de nya ägarnas intresse för att köpa Primetime.
Det unika med Primetime
Livesändning blir allt mer populärt och är det som bidragit till Primetimes snabba succé. Spelare får reda på att spelet startar genom att ett push meddelande skickats ut. De spelar sedan mot de andra spelarna och det gäller att ha alla rätt samt hinna svara på alla frågor innan tiden går ut för att vinna. De nya ägarna tror att detta är det nya inom spelvärlden och ser med spänning fram emot att få vara del av det.